Билим берүүдө Жасалма интеллект мугалимге жардамчы боло алабы?
Заманбап сабакты түзүлүшүн кайрадан карап чыгуу
Заманбап мугалимдин алдында көптөгөн милдеттер турат. Сабактарды даярдоодон жана окуучуларды окуучулардын эмгегин эффективдүү баалоого тартуу зарылдыгын (мамлекеттик мектептерде отчётторду толтуруунун эбегейсиз бюрократиялык жүгүн айтпай эле коёлу, бирок Кыргыз Республикасынын Билим берүү министрлиги учурда бул жүктү азайтуу боюнча иштерди жүргүзүп жатканын эске алып, бул аспект бүгүнкү күндө «сабагыбыздын темасы» эмес экенин эске алып, мен бул өңүткө такыр эле токтолбойм). Заманбап мугалимдин иши терең билимди да, чексиз чыгармачылыкты да талап кылат . Бактыга жараша, ChatGPT же DeepSeek сыяктуу жамааттык “Жасалма интеллект” деп аталган жаңы инструменттер мугалимдерди алмаштыруу менен эмес, алардын ишинин натыйжалуулугун кеңейтүү жана алардын ишинин натыйжалуулугун жогорулатуу аркылуу аларды колдоо үчүн кызыктуу мүмкүнчүлүктөрдү ачат. Бүгүнкү макалада мен сабактарды эффективдүү жана кызыктуу кылуу үчүн мугалим (тарых мугалимин мисал катары колдонуп) өз сабактарында ChatGPT сыяктуу AI куралдарын кантип колдонсо болору жөнүндө айрым ойлорду бөлүшкүм келет
Мугалимдин жардамчысы катары жасалма интеллект
(мисалы ChatGPT жана DeepSeek) колдонуу
AIнын эң жөнөкөй колдонмолорунун бири — мугалимдерге материалдарды даярдоого жардам берүү. Мисалы, AI тарых мугалимине сабак даярдоого жардам берет:
- Белгилүү тарыхый мезгилдерге же окуяларга негизделген сабак пландарын түзүңүз.
- Татаал темаларды (мисалы, Биринчи дүйнөлүк согуштун себептери же Япониядагы Мэйдзи калыбына келтирүү мезгилиндеги негизги реформалар) бир катар чеберчилик деңгээли үчүн жеткиликтүү кыскача жыйындыга келтириңиз.
- Тартуу материалдары же санарип ресурстары катары кызмат кыла турган графикаларды, сөздүктөрдү же факты баракчаларын түзүңүз.
AI менен мугалимдер материалдарды класстын ар кандай шарттарына тез ыңгайлаштырып, убакытты үнөмдөп, эч кандай маанилүү деталдарды өткөрүп жибербөөнү камсыздай алышат.
AI чыгармачылыкты жогорулатуунун каражаты катары
Студенттерди тарыхты үйрөнүүгө тартуу даталарды жана фактыларды гана талап кылбайт. AI мугалимдерге чыгармачыл болууга жардам берет:
- Дебат (мисалы, «Франция революциясы сөзсүз болгонбу?») же ролдук оюндар (мисалы, «Вена конгрессиндеги дипломатиялык сүйлөшүүлөр» же «Кыргыз лидеринин сүйлөшүүлөрү”) сыяктуу класстык иш-чараларды натыйжалуураак уюштуруу; (Шабокой Арслан жана Тан императору»).
- Тарыхый инсандардын же өткөндөгү карапайым адамдардын көз карашынан ойдон чыгарылган күндөлүк жазууларды, каттарды же сөздөрдү жазуу.
- Сабакты байытуу үчүн визуалдык же мультимедиялык материалдарды берүү, мисалы, интерактивдүү карталар же кылдат тандалган баштапкы булактар.
Жаңы идеяларды сунуштоо менен AI сабактарды динамикалуу жана студенттердин кызыкчылыктарына ылайыкташтырылган кылууга жардам берет.
Сынчыл ой жүгүртүү өнөктөшү катары AI
Тарыхты изилдөө фактыларды жаттоо гана эмес, критикалык ой жүгүртүүнү өнүктүрүү. AI төмөндөгүлөрдү сунуштоо менен мугалимдерге жардам бере алат:
- Ачык, ойго түртүүчү суроолорду бериңиз (мисалы, «Революцияга эмне себеп болду? Ар кайсы доорлордогу революциялар кандай салыштырылат?»).
- Талаштуу маселелер боюнча аргументтердин же көз караштардын мисалдарын келтирип, окуучуларга тарыхый талаш-тартыштардын ар кандай жактарын көрүүгө жардам бериңиз.
- Окуучулардын ар кандай жоопторун баалоого мугалимдерди жакшыраак даярдоо үчүн окуучулардын моделдик жоопторун иштеп чыгууга жардам берет.
Бул колдонуу класстык талкууларды маңыздуураак өткөрүүгө түрткү берет жана мугалимдерге аналитикалык жөндөмдөрдү өнүктүрүүгө жардам берет.
AI жекелештирүү куралы катары
Окуучулардын тажрыйбалары, кызыгуулары жана жөндөмдөрү ар түрдүү. AI мугалимдерге жардам бере алат:
- Окуучулар үчүн кошумча сабактарды же кошумча колдоого муктаж болгондор үчүн жөнөкөйлөштүрүлгөн материалдарды сунуштоо менен тапшырмаларды айырмалаңыз.
- Окуучулардын жеке кызыкчылыктарына дал келген кошумча ресурстарды (макалаларды, видеолорду, подкасттарды) табыңыз.
- Материалдарды которуңуз же ар кандай тилде же окууга муктаж болгон студенттер үчүн окуу деңгээлин тууралаңыз.
Бул мугалимдерге жумуш менен ашыкча жүктөбөй туруп, көбүрөөк жекелештирилген окуу тажрыйбаларын сунуштоого мүмкүндүк берет.
Чат баалоону жүргүзүүдө убакытты үнөмдөөгө мүмкүндүк берет
Баалоо маанилүү, бирок көп убакытты талап кылат. Чат:
- Викторина же тест үчүн суроолорду түзүңүз.
- Сабактын максаттарына ылайык бааларды коюу үчүн рубрикаларды түзүңүз.
- Студенттердин дилбаяндары боюнча пикир билдирүү (мугалимдин пикирин алмаштыруу эмес, жардам катары).
Күнүмдүк жумуш жүгүн азайтуу менен AI мугалимдерге окуучулар менен эффективдүү иштөөгө басым жасоого, жекелештирилген ыкма менен жакшыраак билим берүүгө мүмкүндүк берет.
Проблемалар жана этикалык ойлор
Таасирдүү потенциалга карабастан, ошондой эле кыйынчылыктар бар:
- Окутуучулар студенттерге AIны кантип жоопкерчиликтүү колдонууну үйрөтүшү керек, алар факт-чек, плагиатты болтурбоо жана AI тарабынан түзүлгөн мазмунга сын көз менен баа берүүнү түшүнүшү керек.
- AI абсолюттук бийлик эмес, курал. Мугалимдер анын жыйынтыгын кылдаттык менен көзөмөлдөшү керек.
- Билим берүүдө адамдардын ортосундагы байланышты сактоо маанилүү; Технология окутуунун реляциялык жана этикалык аспектилерин алмаштырбастан, колдоого алышы керек.
Мугалим AI менен кантип натыйжалуу иштей алат
Дүйнө жүзүндөгү көптөгөн мугалимдер ChatGPT жана DeepSeek сыяктуу инструменттерге жаңыдан туш боло башташат — суроолорго жооп бере турган, мазмунду түзүүгө жана окуу процессине колдоо көрсөтүүчү AI менен иштеген жардамчылар. Бирок эң жакшы натыйжаларга жетүү үчүн мындай система менен кантип иштешүү керек?
Бул жерде практикалык тажрыйбага жана байкоого негизделген жөнөкөй жол.
- AIга түшүнүктүү, сабырдуу жардамчы катары мамиле кылыңыз
AI так, конкреттүү көрсөтмөлөрдү бергенде жакшы иштейт. Элестетиңиз, сиз көп билимге ээ болгон ойчул жардамчы менен сүйлөшүп жатасыз, бирок аны туура жетектесеңиз гана.
Мисалы, суроонун ордуна:
– Окуя тууралуу айтып берчи.
Суроо:
«Биринчи дүйнөлүк согуштун негизги себептерин орто мектеп окуучулары үчүн үч кыска абзац менен кыскача айтып бере аласызбы?»
Неге? Анткени сиздин сурооңуз канчалык конкреттүү болсо, жооп ошончолук так жана пайдалуу болот.
- Контекстти бериңиз: Сиздин аудиторияңыз ким?
Сиз Мден жардам сураганыңызда, ар дайым материал кимге арналганын көрсөтүңүз.
Мисалы :
«Өспүрүмдөр үчүн Француз революциясы боюнча 15 мүнөттүк лекция даярдагыла».
Же:
10 жаштагы балдарга Жибек жолун жөнөкөй тил менен түшүндүрүүгө жардам бериңизчи». (Албетте, бул ар бир предметке тиешелүү. Мен жогорку класстагы кызыма математика боюнча кээ бир темаларды түшүндүрүшүм керек болчу. Теманы өзүм түшүнсөм да, балама түшүндүрө алган жокмун… Сыягы, менин математиканы үйрөтүү ыкмаларым «аксак» окшойт. Мен AIдан бул теманы жогорку класстын окуучусуна кантип жакшыраак түшүндүрүүнү сунуштасам деп сурадым. Жеке тапшырмаларды «жүздү» колдонуп, сүрөттөрдү жүктөө аркылуу аларды AI менен талкуулаңыз)
Бул AI сиздин окуу муктаждыктарыңызга ылайыкташтыруу тилин жана презентациянын тереңдигин ыңгайлаштырууга жардам берет.
- Чоң суроолорду майда бөлүктөргө бөлүңүз
Чоң теманы чагылдыргыңыз келсе, баарын бир эле убакта сурабаңыз. Аны бөлүктөргө бөлүңүз.
Мисал ордуна:
«Рим империясынын бүт тарыхын айтып бер».
Баштоо:
Рим империясынын күчөшү тууралуу айтып берсеңиз .
– Эми мага Рим империясынын кулаганын айтып берчи.
«Рим цивилизациясынын беш негизги жетишкендигин атаңыз».
Бул сүйлөшүүнү башкара алат жана багытталган кылат.
- Каалаганыңызды түз айтыңыз
Чат көп нерсе кыла алат:
- Жыйынтыктоо үчүн
- Викторина суроолорун түзүңүз
- Талкуу үчүн темаларды сунуштаңыз
- Эссе мисалдарын жазыңыз
- Тема боюнча класстагы иш-аракеттердин структурасын жана форматын сунуштаңыз
AI сиз каалаган нерсени табат деп үмүттөнүүнүн ордуна, түз айтыңыз:
«Өнөр жай төңкөрүшү жөнүндө бир нече варианттуу беш суроо даярдагыла».
«Гандинин жетекчилиги жөнүндө талкуулоо үчүн үч кызыктуу суроону сунуш кыл».
«Байыркы соода жолдору жөнүндө класстык тапшырма даярдоого жардам бериңизчи».
- Аны чогуу карап чыгып, тактаңыз
AI сизге жооп бергенден кийин, ушуну менен токтоп калбаңыз. Сиз уланта аласыз:
«Бул материал боюнча кыскача маалымат бере аласызбы?»
«Жөнөкөй сөздү колдоно аласызбы?»
«Бул ойду түшүндүрүү үчүн бир мисал келтире аласызбы?»
Эгер сиз аны менен кадам сайын иштесеңиз, AI жакшыраак иштейт. Ал өзү сени жакшыраак түшүнө баштайт жана башка учурларда өзү да сиз аны менен бирге аткаргандай эле белгилүү бир тапшырмаларды аткарууну сунуштайт.
- Жөн эле фактыларды эмес, окуу куралдарын сураңыз
AI маалымат менен гана эмес, билим берүү материалдары менен да жардам бере аларын унутпаңыз:
- Периодизация
- Кыскача өмүр баяндар
- Негизги терминдердин глоссарийлери
- Салыштырмалуу таблицалар (мисалы, эки революцияны же империяны салыштыруу)
- Студенттер үчүн тапшырмалардын мисалдары
Мисалы :
«Кансыз согуштун негизги окуяларынын хронологиясын түзүңүз».
Студенттер үчүн Нельсон Манделанын кыскача өмүр баянын жаз».
«Европа менен Япониядагы феодализмди салыштырып таблица түзүңүз».
- Кызык болуңуз жана эксперимент жасаңыз
Бир нерсени кантип туура айтууну билбей жатсаңыз да, эксперимент жасаңыз! ChatGPT жана DeepSeek сыяктуу программалар сыноо жана ката менен иштөө үчүн иштелип чыккан. Суроо туура эмес болсо, аны башкача формулировкалоого аракет кылыңыз:
«Мен жөнөкөй түшүндүрүүнү каалайм».
«Бул жерде мага көбүрөөк маалымат керек».
«Мага мисал келтире аласызбы?»
Убакыттын өтүшү менен сиз эмне иштээрин түшүнөсүз.
Албетте, туура фактыларды туура эмес фактылардан ажырата алуу же сунушталгандардын ичинен эң жакшы окутуу стратегияларын тандап алуу үчүн мугалимдин өзү белгилүү деңгээлде квалификацияга ээ болушу керек. Ал колдонууну каалаган китептердин жана макалалардын өзүнүн тизмеси болушу керек. Мектеп мугалимдерине келсек, анын жасалма интеллект менен иштөөсүн жеңилдетүү үчүн китептердин электрондук версиялары болушу максатка ылайык, анткени электрондук китептер менен ал аларды жүктөй алат (программадагы плюс (+) белгисин колдонуу менен) жана айрым темалар боюнча жардам сурай алат (мисалы, презентацияларды даярдоо, экзамен суроолорун же тесттерди даярдоо, сабак планын түзүү ж.б.) (Ушул контекстте Билим берүү министрлиги бардык мамлекеттик мектептерди электрондук окуу китептери менен камсыз кылса жакшы болмок , эгерде алар азырынча бериле элек болсо).
Кыскача маалымат:
ChatGPT жана DeepSeek сыяктуу AI менен иштеген программалар мугалимдерге мазмунду даярдоо жана сабакты долбоорлоодон баштап сынчыл ой жүгүртүүнү колдоо жана баалоого чейин жардам бере турган бирдиктүү жардамчыны сунуштайт. Ойлонуп колдонулса, мугалимдерге күнүмдүк иштерге азыраак убакыт коротууга жана чыгармачылыкка, талкууга жана тарыхты терең түшүнүүгө көбүрөөк убакыт бөлүүгө жардам берет. Келечектин классы мугалимдерди машиналар менен алмаштырууну камтыбайт, тескерисинче, окуучуларды тереңирээк окууга стимулдаштыруу үчүн жаңы инструменттерди “от алдыруу” үчүн колдонгон чыгармачыл мугалим. Окуучуларыбызды максатка умтулган, билимдүү, өз өлкөсүн сүйгөн кылып тарбиялаганыбыз биздин келечегибиз, туулган Кыргызстаныбыздын келечеги болот.
Бахтияр ИГАМБЕРДИЕВ,
Тарых илимдеринин кандидаты, “Кыргызстандын экономикалык саясаты 1991-2010: Тажрыйба жана натыйжалар” китебинин автору, Европалык саясат институтунун (Берлин) магистратура программасынын, АКШнын Джордж Мейсон университетинин жана Индиана университетинин стипендиялык программасынын бүтүрүүчүсү.